Rectificar és de savis, diuen. I aquest pot ser el cas d’algunes obres que estan en marxa i que podrien servir per arreglar nyaps històrics. Un d’ells, el de la plaça de les Glòries. Durant dècades, aquest espai ha estat un nus viari caòtic i desconnectat, una barrera física entre barris. Ara, la transformació de l’entorn en un gran espai verd, obert i accessible, que connecti els barris del voltant i prioritzi la mobilitat sostenible, l’ús veïnal i la qualitat de vida, podria reparar el nyap.
Tot i que s’han assolit fites importants, com la inauguració del nou parc de Glòries l’abril passat -el segon més gran de la ciutat, amb nou hectàrees-, el projecte encara presenta mancances significatives. Queden per construir diversos equipaments públics compromesos, com escoles, centres de salut, habitatges protegits i espais per a joves, una manca d’infraestructures essencials que limita l’ús i la funcionalitat de l’espai per als residents. També hi ha l’impacte social, perquè el desenvolupament del projecte ha implicat el desallotjament de persones vulnerables que ocupaven assentaments informals.
També es pretén reparar el nyap de la ronda de Dalt, dissenyada com una autopista elevada i oberta que travessa àrees densament poblades de Barcelona, que si bé va servir per treure trànsit del centre de la ciutat, es va convertir en una barrera física i social entre els barris del nord. Si es compleixen els terminis, l’any 2028 la barrera viària es convertirà en un espai verd de 20.000 metres quadrats, millorant la connexió entre barris com Sant Genís dels Agudells i la Teixonera.
De Sants al Pont de Sarajevo
També l’estació de Sants podria veure reparat el nyap. Mai no ha estat realment integrada al barri ni a la ciutat, amb una arquitectura deshumanitzada, espais poc accessibles i una relació deficient amb l’entorn urbà: ha actuat més com una frontera que com un punt de connexió. Però amb la reforma integral, per al 2030 es preveu la recuperació de la plaça dels Països Catalans, amb més zones verdes i espais per a vianants, així com una millor connexió amb la plaça de Joan Peiró, a l’altre extrem.
I encara una altra obra que pretén reparar el dany causat. Al llarg del segle XX, la Meridiana es va transformar en una autopista urbana que dividia barris i prioritzava el trànsit rodat. Des de 2019, una reforma integral l’ha convertit en un eix cívic més amable i sostenible entre Glòries i Felip II. El tram més conflictiu, però, serà el que va de Fabra i Puig al Pont de Sarajevo, quan tocarà salvar el desnivell entre els barris de Nou Barris i Sant Andreu, i la pacificació a l’altura de la Trinitat.