Pendents de l’accessibilitat a Can Baró i el Carmel

Can Baró i el Carmel són barris del districte d’Horta-Guinardó amb orografies pronunciades per la inclinació dels carrers, uns desnivells que el veïnat afronta a diari i per a la qual cosa calen unes estructures que facilitin l’accessibilitat.

A Can Baró només hi ha unes escales mecàniques i un ascensor a l’àrea de Raimon Casellas. Segons el Pla de Barris, a la primavera es reurbanitzarà el carrer d’Albert Llanas amb voreres més amples i no lliscants. Les voreres estretes amb pals de fusta de la llum que dificulten el pas, el paviment que llisca quan plou i l’absència d’elements mecanitzats en carrers costeruts com Tenerife, Francesc Alegre, França i Pablo Sáez de Barés són obstacles per als veïns. Segons Elisabet Higueras, de la Plataforma Can Baró, “aquí no s’ha invertit en molts anys i tot el que es fa són pedaços”. “Vam elaborar un projecte de barri que abordava aquests aspectes, però no es prioritza el que es va treballar. Sabem que l’accessibilitat del barri no es pot fer en un sol mandat, però que facin el més prioritari”, afegeix. Higueras destaca la situació del carrer de Tenerife, on “hi viu molta gent i hi ha la pista poliesportiva. Cal una intervenció amb mecanització d’escales en el primer tram, i els següents, a la banda interior, mecanitzar-los també o instal·lar-hi un ascensor inclinat”.

Pel que fa al transport públic, el bus 191 arriba a Can Baró, a la plaça de Sanllehy, però el bus de barri 114 “és insuficient, té una freqüència pèssima i sovint va ple. Cal revisar la línia”, diu l’activista. Can Baró té 9.000 habitants, és un barri molt envellit i el teixit comercial es concentra a la part baixa.

Renovació d’escales antigues

Al Carmel, les primeres escales mecàniques es van instal·lar al carrer de l’Alguer, el 1997, i després se’n van posar als carrers d’Agudells i de Feijoo. Eren molt necessàries, però amb el pas dels anys s’han anat desgastant i ofereixen un servei menys eficient per les avaries. Ara, les escales més antigues es renoven. S’ha començat per les del carrer de l’Alguer, en el tram entre Calderón de la Barca i Murtra, on hi ha situats el CAP i la Biblioteca El Carmel-Juan Marsé. Com diu Montserrat Montero, presidenta de l’Associació Veïnal del Carmel, “les escales mecàniques s’espatllaven cada dos per tres i és un drama per al barri. Han començat per la més necessària en el seu tram més vital, i a l’abril està previst que s’hagi canviat. També influeix molt l’ús, i la d’Alguer s’utilitza constantment”. Les següents en substituir-se seran les del carrer d’Agudells en el tram entre Calderón de la Barca i Conca de Tremp.

L’associació demana que es millori el servei de l’autobús 86. “La seva ruta és vital i fa un recorregut molt llarg; abans era més ràpid. Han de fer un altre traçat, que passi més sovint, i posar la parada d’origen al carrer de Lisboa, que era el seu lloc”, comenta Montero. El Carmel té 33.000 habitants, amb una població envellida, però també té una xifra de nens i joves que va creixent els darrers anys.

Compartir