L’Hospital Germans Trias i Pujol és el centre sanitari de referència de Badalona i atén, en conjunt, 800.000 persones de les comarques del Barcelonès i el Maresme. Està ubicat a la muntanya de Can Ruti, en ple pulmó verd, allunyat de la voràgine de la quarta ciutat més poblada de Catalunya. Però aquesta virtut és també l’origen del seu principal escull: les dificultats per accedir a les instal·lacions. Per arribar-hi, només hi ha dues opcions: l’autobús o el cotxe. Tot i l’ampliació de línies de bus dels darrers anys, el veïnat de l’entorn continua considerant que són insuficients. I accedir-hi en vehicle privat no és gaire millor: a les hores punta -principalment entre les 8 i les 12 hores-, l’aparcament s’omple dels cotxes dels treballadors de l’hospital, i queda poc espai per als pacients i els familiars que els acompanyen.
“Ningú no va a Can Ruti per gust, hi va per necessitat”, lamenta Julio Molina, el president de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (Favb). L’activista recorda que la població s’ha incrementat els darrers anys, així com els serveis que el Campus Can Ruti ofereix, però que això no ha anat acompanyat d’una millora de la mobilitat a la zona. “S’han reforçat les línies d’autobús, però són totalment insuficients”, remarca. “Durant molt de temps, els usuaris que venien de Santa Coloma de Gramenet havien de fer una ruta per tot Badalona per arribar a l’hospital”, recorda Molina.
Quan hi arribarà el metro?
Un dels projectes que porta en el calaix des de fa molts anys és el perllongament de la línia 2 del metro per fer-la arribar fins a Can Ruti. El Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2001-2010 incloïa l’ampliació de la xarxa des de Pep Ventura fins al Germans Trias i Pujol, passant pels barris del Centre, Casagemes i Morera. Les variacions del projecte van fer que per arribar a Can Ruti l’opció més viable fos un metro lleuger, en superfície, que connectaria Morera i l’hospital. El 2010, després d’anys d’espera, s’inaugurava l’estació Badalona Pompeu Fabra, al centre de la ciutat, però de la resta d’estacions no se’n va tornar a saber més. El PDI 2011-2020 encara incloïa aquesta ampliació de la xarxa ferroviària, però en el pla vigent, el de 2021-2030, ja ha desaparegut.
“L’han eliminat del PDI sense comptar amb nosaltres”, denuncia Molina. Per al president de la Favb badalonina, “el metro ha d’arribar a Can Ruti”. L’activista assegura que és l’única solució per resoldre el problema. Des de la Taula de Mobilitat de la Federació, han fet arribar al·legacions al PDI, amb el suport de l’Ajuntament de Badalona, reclamant la incorporació del perllongament del metro fins a Can Ruti, però aquestes no han estat acceptades. A Badalona se senten decebuts. “Ens tenen totalment oblidats”, manté Molina. I és que la finalització de la línia 9 -el gran projecte ferroviari dels darrers anys- ha passat per davant de les línies que ja estaven projectades. “Tenim esperança, per això hi treballem des del 2010”, apunta Diego Guerrero, membre de la Taula de la Mobilitat.
Aparcar, una missió impossible
L’altra opció per arribar a Can Ruti és el vehicle privat. L’hospital compta amb unes dues mil places d’aparcament -les dues-centes darreres afegides l’abril del 2019 sota l’heliport-, però en les primeres hores del matí es calcula que unes 1.700 són ocupades pels mateixos treballadors del centre. Això provoca que entre les 8 i les 12 hores no deixin de veure’s cotxes fent voltes per l’aparcament, provant fortuna. En algunes ocasions es produeixen “enfrontaments verbals, i a vegades físics, per les disputes per una plaça d’aparcament”, manté Guerrero. A això cal sumar-hi que, amb l’arribada de la pandèmia de covid, s’han hagut d’eliminar algunes places per crear espais sanitaris annexos.
Retorn al pàrquing de pagament?
“El transport públic és just, però és que el problema de l’aparcament és molt greu”, agrega el president de la Favb. Fa anys es va posar sobre la taula tornar a instaurar el pagament a l’aparcament de Can Ruti, per fomentar la rotació. Una mesura que mai va tirar endavant pel rebuig de les entitats veïnals. I és que l’any 1999 va ser, precisament, la lluita veïnal la que va aconseguir que el pàrquing deixés de ser de pagament. “Fer-lo de pagament no solucionaria res, perquè les places continuen sent les mateixes. La situació és cada vegada pitjor, perquè el campus no deixa d’ampliar-se i de rebre cada cop més usuaris i treballadors”, assegura el president de la Favb.
Un campus sanitari de referència
Amb els 2.500 professionals que hi treballen, l’Hospital Germans Trias i Pujol atén la població de Badalona i els municipis de l’entorn. Però, a més, l’atenció de diverses especialitats fa que el centre sigui referència per a 1,2 milions d’habitants. L’hospital es troba enmig del Campus Can Ruti i engloba altres centres de referència vinculats al sistema sanitari, tant pel que fa a la investigació com a la docència, com l’Institut de Recerca Germans Trias. A més, en aquesta àrea biomèdica en plena expansió s’hi pot trobar l’Institut Guttmann, l’Institut de Medicina Predictiva i Personalitzada del Càncer o l’Institut Josep Carreras d’Investigació contra la Leucèmia, inaugurat fa quatre anys.