Javier Sánchez forma part de l’AFA de l’Escola L’Arenal de Llevant, ubicada a la cruïlla entre el passeig del Taulat i el carrer de Bac de Roda, al Poblenou. Ja fa temps que les famílies demanen que es prenguin mesures urgents per reduir el trànsit en l’entorn immediat del centre, que els últims anys ha registrat tres atropellaments mortals i quatre a infants. El 2019, a la cruïlla entre Taulat i Provençals, a les portes del Centre Educatiu Grèvol, un nen de cinc anys va perdre la vida en ser atropellat per una moto. I el passat mes de març, a la cruïlla entre Taulat i Bac de Roda, va ser envestida per un taxi una nena de 14 anys, que va ser traslladada a l’Hospital del Mar per abrasions a la cama i el colze. Els accidents, segons Sánchez, són freqüents: “Per un atropellament greu, n’hi ha vint de lleus que passen desapercebuts”.

Un límit de velocitat que no és casual 

El problema principal és que els vehicles que circulen per l’entorn escolar no compleixen la limitació de velocitat de 30 km/h establerta. “La zona està molt a prop de la ronda Litoral i bona part dels vehicles accedeixen a la via al doble de la velocitat permesa”. Sánchez recorda que el límit fixat no és casual: segons la Direcció General del Trànsit, si es circula a 50 km/h, la probabilitat de sobreviure a una col·lisió és del 20%, mentre que si es va a 30 km/h aquesta s’incrementa al 90%.

El juny del 2023, després de set anys en què les famílies van estar demanant-ho, l’Ajuntament va instal·lar a la zona diversos senyals que marquen el límit de 30 km/h. Els més recents són els dos que hi ha uns metres abans de l’escola, a l’altura de Taulat, en color fluorescent. “Però ara que hem aconseguit la senyalització, no es compleix i, sorprenentment, no es multa”, denúncia Sánchez. Per això exigeixen mesures efectives, com la instal·lació d’un radar pedagògic a l’altura del passeig de Garcia Fària o bé un ressalt, actuacions que permetrien reduir la velocitat de forma progressiva. Una altra petició és que se sincronitzin bé els semàfors de l’encreuament, ja que els busos que giren per Taulat no tenen prou espai i han d’envair el pas de vianants o el carril bici mentre esperen que el semàfor es posi en verd.

El setembre passat, el PSC va donar suport als Comuns per estendre el programa Protegim les Escoles, impulsat en l’anterior mandat, i al desembre va acceptar el prec d’aquest grup al Districte de Sant Martí per, en el termini de tres mesos, pacificar l’entorn de L’Arenal de Llevant. En el Consell de Districte del 22 de maig, els socialistes van informar que s’havia instal·lat una tanca protectora i que s’havien resincronitzat els semàfors, però dos dies més tard els veïns van comprovar que els busos encara s’havien de parar a la cruïlla quan el semàfor estava en vermell. Pel que fa al radar, l’Ajuntament diu que està a l’espera de subministrament.

“Per a l’Ajuntament, l’entorn escolar ja està pacificat, però no ha complert les mesures que es van establir i que s’inclouen en el decàleg de Protegim les Escoles, amb la pacificació del trànsit dels carrers adjacents i la millora dels accessos”, manté Sánchez. El programa tenia un pressupost de 4,5 milions d’euros, que amb l’actual govern s’ha reduït a 0,5 milions, cosa que “posa de manifest que no forma part de les seves prioritats”, lamenta.

La població pateix la inseguretat viària, però també la contaminació atmosfèrica i acústica. El mapa de dades ambientals en línia del Consistori assenyala que el carrer de Bac de Roda registra entre 70 i 75 decibels de soroll de mitjana, quan el límit és de 35. I els nivells d’immissió són de 40 µg/m3, al llindar del que estipula la Unió Europea. Però en ambdós casos se superen els límits recomanats per l’Organització Mundial de la Salut. Segons l’ISGlobal -institut que duu a terme investigacions en què L’Arenal de Llevant participa-, “la capacitat d’aprenentatge és un 10% més baixa en una escola que pateix contaminació atmosfèrica: només pel fet de respirar un aire pol·luent es produeix un bloqueig neurològic”, explica Sánchez. “Si li preguntes a qualsevol dels 400 alumnes de l’escola si durant el dia han hagut de parar la classe pel soroll d’un cotxe, camió o moto amb el tub d’escapament manipulat, et diran que sí. I el pitjor és que ho han normalitzat”, afegeix. I recorda: “L’Ajuntament és qui recull la informació ambiental i l’organisme competent per prendre les mesures que corresponguin”.

L’AFA de L’Arenal de Llevant forma part de Revolta Escolar, amb més de 100 associacions de famílies que s’han unit per reclamar uns entorns més segurs. Algunes de les accions que duen a terme són els talls de carrers per fer visible com seria l’entorn si estigués pacificat de veritat.

Compartir