David Buendia va néixer a Barcelona fa 41 anys i en porta tres a la cooperativa Biciclot, on treballa en el departament mecànic i atenent al públic. Des de ben petit que té relació amb la bicicleta, quan el seu pare li va ensenyar a portar-la. N’ha tingut tota la vida, quasi sempre una mountain bike, però un dia va provar la de carretera, amb la qual es desplaça ara i que prefereix “pel pes”: “Visc en un segon pis sense ascensor i no la deixo mai al carrer; he de pujar-la per l’escala”. “A més, amb la roda fina vas més ràpid per l’asfalt, i estèticament són més maques”. Porta quinze anys movent-se amb bicicleta per la ciutat, i n’és un ferm defensor. “Em fa sentir lliure: la bici és el meu moment de despertar. Vaig content, tranquil, al meu aire, i ho faig per comoditat i també per consciència, perquè anar amb la bici és una manera de reafirmar-se. Ho puc fer i, si tothom ho fes, la ciutat canviaria molt”, assegura.
Ciclistes i vianants, a baix de l’escala
La seva ruta habitual va des del Clot, on viu, fins al Poblenou -la seu de Biciclot es troba al carrer de Pere IV-, i també pedaleja per Sants, on resideix la seva parella. Amb els anys, la bicicleta ha anat guanyant espai a la ciutat, que ara disposa d’una xarxa de carrils bici més àmplia, que cobreix cada vegada més zones i que ha propiciat un augment del nombre de ciclistes, però on el cotxe té encara un paper protagonista, per com es va concebre fa dècades la circulació, per la presència de la moto i per la incorporació creixent del patinet i altres mitjans de mobilitat personal. Com diu Buendia, “la ciutat va per jerarquia: el cotxe està a dalt de tot, després hi ha les motos i, a la part de baix, les bicicletes i els vianants. El problema de les ciutats és que estan enfocades a la mobilitat amb cotxe, i el que es fa ara es posar petits pedaços per intentar que la bici tingui presència al carrer. Segurament es podria fer millor, però és molt complicat fer-ho en una ciutat que ja està organitzada per als cotxes”.
A la convivència sovint complicada amb el cotxe i la moto, s’hi afegeixen les obres a la via pública, l’increment de ciclistes i la incorporació -des de fa uns anys- del patinet a la circulació d’uns carrils bici que, en alguns trams, no poden absorbir el volum de vehicles que hi transiten. Sobre aquest punt, Buendia comenta que “hi ha carrils bici que són molt estrets, alguns s’han quedat petits perquè estan més ocupats que abans. L’ideal seria que fossin el doble de grans i amb un carril ràpid i un de lent. Alguna gent té la mania d’anar pel mig, però s’haurien de poder compartir tots els espais, que hi hagi convivència”. Quant a la relació amb el vianant, Buendia considera que ha millorat molt, perquè abans molts carrils bici estaven a la vorera, reduint així l’espai per caminar. “Cada cop més, el vianant va per la vorera i la bicicleta per la calçada, que és per on ha d’anar”.
Pel que fa a la senyalització, Buendia creu que alguns punts s’haurien d’indicar millor. Per exemple, col·locant al terra de certs encreuaments de carrils bici llums vermells ben visibles. Quant als llocs d’aparcament, el ciclista afirma que estan mal repartits i mal organitzats, i que el marge de millora és gran, amb més espais i millor preparats. I sobre la seguretat al carrer, assegura que al seu taller “gairebé cada dia hi va gent a qui li han robat un seient, una roda o, en alguns casos, la bici sencera, encara que estigués amb cadenat”. “El tema de la seguretat a Barcelona és fotut, sobretot en alguns barris”.
Biciclot, fundada el 1987, fa anys que defensa la bicicleta com a mitjà de transport, fomentant-ne també el manteniment, per la qual cosa centra la seva activitat en la formació en mecànica, l’autoreparació i la mobilitat adreçada a tothom, a la seu que té al Poblenou. Hi va gent de tot Barcelona i de Catalunya, i treballa amb centres escolars perquè els nens i nenes tinguin coneixements de mecànica i aprenguin a anar amb bici. L’entitat organitza dues bicicletades a l’any, a Barcelona i al Baix Llobregat. De cara al futur, un dels avenços passa per potenciar el reconeixement oficial de la formació de mecànic i de mobilitat de bicicletes.